با روی کار آمدن استانداران جدید ، این بار نوبتی هم باشد نوبت به تغییرات در سطح مدیران ارشد شهرستان ها رسیده است که از این رو فرمانداران در رده نخست این تغییرات قرار دارند .
به گزارش اختصاصی مانداگارانا ، معمولا انتصابات در سطح فرمانداران بعد از انتخاب معاون سیاسی امنیتی استانداری کلید می خورد که از این رو شنیده ها حاکی از انتخاب معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی دارد و می توان پیش بینی کرد ، کسانی که برای پست های کلیدی و مهم شهرستان ها علی الخصوص فرمانداری ها مطرح میشوند متاسفانه تاکنون برای تصاحب مدیریت ارشد شهرستان منصوب شده اند و تنها به عشق سمت فرمانداری می آیند ! اما غافل از اینکه تا به حال هیچ یک از این فرماندارانی که انتخاب شده اند هیچ گونه برنامه ، نگرش و طرحی … نداشته اند و از عوارض این گونه انتصابات ها می توان به بروز مشکلات اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و … در شهرستان ها اشاره نمود .
اما فارغ از اینکه چه کسی بر کرسی فرمانداری های شهرستان ها تکیه خواهند زد ؛ انتظارات مردم در خصوص رفع مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه یشان ، مدیری قدرتمند، با تجربه و کاردان را می طلبد که برآمده از متن مشکلات ، خواسته ها و مطالبات بحق و قانونی مردم باشد ؛ نه اینکه براساس مصلحت اندیشی های تکراری سیاسی و بده بستان های نخ نما شده ی پشت پرده ی قدرت طلبان باشد .
با این حال ، کسانی که می خواهند فرمانداری را برای یک شهرستان منصوب نمایند باید هیچ گاه فراموش نکنند که فرماندار آینده یک شهرستان می خواهد برای سرنوشت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی این شهرستان تصمیم بگیرد.
از آنجایی که فرماندار به عنوان نماینده ی عالی دولت ، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور در ارتباط با سایر دستگاه های اجرایی که به نحوی از بودجه ی عمومی دولت استفاده می نمایند ، می باشد ؛ همانند استاندار که در برابر رئیس جمهور و هیأت وزیران مسئول و پاسخگو می باشد ، فرماندار نیز مسئولیت های مذکور را در مقابل هیأت دولت عهده دار می باشد ، بنابراین اگرچه فرماندار از نظر سلسله مراتب اداری نماینده ی وزارت کشور می باشد ؛ اما در واقع ناظر مالی و هماهنگ کننده ی کلیه ی دستگاه های اجرایی شهرستان می باشد بطوری که خروجی این نظارت و هماهنگی باید عمران و آبادانی همه جانبه ی آن شهر و روستاهای تابعه باشد
فرماندار قوی باید مشاوران قوی داشته باشد
اما همانطور که می دانیم نبض یک شهر در اقتصاد آن است و کسی که می خواهد فرماندار یک شهرستان باشد باید نسبت به مسائل جذب سرمایه گذار ، اقتصاد شهری و روستایی ، بازار جهانی ، صنعت توریسم و خیلی از مسائل دیگر که روی سرنوشت مردم تاثیر می گذارد اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند از نظر کارشناسان استفاده کند و تابع نظرآنها باشند که اگر کارشناسان زرنگ باشند فرماندار را مدیریت خواهند کرد و راهکاری برای حل مشکلات پیدا خواهند نمود در غیر اینصورت فرماندار به تنهایی بدون مشاوران و کارشناسان قوی کاری را پیش نخواهد برد و عوارض آن وجود بیکاری ، تعطیلی کارخانجات ، مشکلات معیشتی مردم و … را در برخواهد داشت .
فرماندار باید دارای سه عنصر محبوبیت ، مقبولیت و مشروعیت باشد
اما اگر قرار باشد هر اداره و دستگاهی ساز خود را جداگانه کوک کند ؛ برآیند آن سمفونی ناموزونی خواهد بود که حاصل آن رقص آشفته ی قاصدک ها در مسیر باد خواهد بود . و این فرمان پذیری در حکومتی که مدعی حاکمیت مردم سالاری دینی در جهان است ، از طریق اعمال قدرت زورمدارانه محقق نمی شود ، جز اینکه شخص فرماندار باید دارای سه عنصر محبوبیت ، مقبولیت و مشروعیت باشد. محبوبیت بدین معنا که شخص فرماندار از نظر تیپ شخصیتی مورد قبول عامه ی مردم و مدیران تحت امرش باشد ، مقبولیت یعنی اینکه ضمن داشتن توان علمی بالا، در زمینه ی کاری دارای تخصص ، تجربه ، تعهد ، صعه ی صدر و پاسخگو بودن در برابر مسئولیت خود باشد ومشروعیت یعنی اینکه براساس ساز و کار قانونی و داشتن محبوبیت و مقبولیت منصوب شده باشد . در این صورت است که شاهد تحقق حداقل عدالت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی خواهیم بود.
در آخر مسئولین باید با توجه به درس گرفتن از گذشته فردی برای تصدی این پست کلیدی و تاثیر گذار را انتخاب نمایند که موانع توسعه ، پتانسیلها وسرمایه انسانی یک شهرستان را بشناسد و با رویکرد علمی، عقلایی و همصدا و هماهنگ با مدیریت ارشد استان و کشور برای تعالی و پیشرفت شهرستان قدم بردارد.
مردم عزیز نیز می توانند نظرات خود را در خصوص شاخصه های یک فرماندار برایمان در زیر همین پست بنویسند.
گزارش از : مهدی درخشانی / مدیر مسئول مانداگارانا